Virtuální operátoři pod lupou
Váš telekomunikační a tarifní poradce

Virtuální operátoři pod lupou

Publikováno: 29.1.2016

Když před více než patnácti lety na český telekomunikační trh vstoupit třetí mobilní operátor, způsobil v tomto odvětví značný rozruch. Vodafone, původně Oskar, přislíbil nové a modernější služby a běžným smrtelníkům nabídl tolik potřebnou možnost volby. Lidé byli nadšeni a mobilní „giganti“ té doby, Paegas a Eurotel, zamáčkli nejednu slzu při pohledu na množství zákazníků, kteří se rozhodli přestoupit k nováčkovi. A to ještě netušili, co bude následovat o pár let později.

Virtuální operátoři pod lupou

V roce 2013 se český telekomunikační trh převrátil vzhůru nohama a během pár měsíců do hry vstoupili nově vzniklí virtuální operátoři. Na svou stranu si přetáhli hned 4,5 procenta ze všech aktivních SIM karet a v získávání nových zákazníků pokračují i nadále. V roce 2014 se podíl virtuálních operátorů zvýšil na 8,2 procenta a stále roste. V současné době své služby nabízí celkem 101 virtuálních operátorů.

Jenže není virtuál jako virtuál. Zatímco někteří nabízejí komplexní služby včetně vlastního zákaznického servisu a fakturačního systému, jiní pouze přeprodávají „přebarvené“ SIM karty operátorů z velké trojky (O2, T-Mobile, Vodafone). A pokud se vám virtuální operátoři zamlouvají právě proto, že umožňují odejít od největších tuzemských operátorů, vězte, že jste na omylu. Protože nebýt operátorů velké trojky, virtuální operátoři by fungovat ani nemohli. A jak je to možné? Čtěte dál.

Mobilní operátoři vs. virtuální operátoři

Mobilní operátor (Mobile Network Operator – MNO)je společnost, která zákazníkům poskytuje mobilní služby. Ale aby mohl fungovat, musí získat licenci a povolení od telekomunikačního úřadu, které umožňují vysílat na určité frekvenci. Naprostou nezbytností je také potřebná infrastruktura, která mu poskytování telekomunikačních služeb umožní. A na to je nutné mít prostředky dosahující mnohamilionových částek.

Virtuální operátoři (Mobile Virtual Network Operator – MVNO) jsou tak trochu jinou písničkou. Na provoz svých vlastních služeb nemají infrastrukturu a tak využívají infrastruktury jednoho z mobilních operátorů. Nezávislost nových operátorů je tedy pouze částečná, dokonce bychom mohli říct \"virtuální\".

Brandovaní virtuální operátoři

Brandovaný virtuální operátor, neboli Brand Reseller, je nejnižším stupněm virtuálů. Jde v podstatě o přeprodejce služeb, kteří od mobilních operátorů dostávají zaplaceno za to, že jejich služby využijí koncoví zákazníci. Ve své režii mají prodej, marketig a značku, o vše ostatní se stará mobilní operátor. Do této kategorie spadají například BleskMobil nebo Mobil.cz. Tedy jedni z nejoblíbenějších virtuálů roku 2015.

Komplexní virtuální operátoři

Jsou protipólem brandovaných virtuálů. Prostřednictvím mobilního operátora mají přístup k jeho mobilní síti, vše ostatní ale mají ve své vlastní režii. Mezistupněm je potom takzvaný střední virtuální operátor, který se o služby technické i zákaznické dělí s mobilním operátorem přibližně polovičním podílem. Ve světě virtuálních operátorů existuje ještě čtvrtá kategorie, její popis by však bez potíží vydal na samostatný článek. O takzvaných zprostředkujících virtuálních operátech si tedy povíme zase někdy příště.

A jaký je závěr? I když virtuální operátoři rostou jako houby po dešti a proces přechodu k novému operátorovi se zjednodušuje, velké trojce stejně neuniknete. Jen ji dostanete ve zbrusu novém a módním obalu.

Chcete se lépe zorientovat v džungli mobilních a virtuálních operátorů? Přečtěte si náš článek o výběru vhodného tarifu, o tarifových srovnávačích nebo rovnou využijte naší kalkulačky

Srovnání mobilních tarifů online

Rychle a přehledně najděte nejlevnější nabídku na trhu.

Využijte služeb osobního poradce Nechte nám tu své číslo. Zavoláme vám zpátky